SZABAD AKADÉMIA

A BÁV Becsüs Akadémia által szervezett képzéseken túl célunk, hogy egykori és jövendő hallgatóink, partnereink és az érdeklődők számára olyan, néhány részből álló előadás-sorozatokat indítsunk, melyek részletesebben körüljárnak egy-egy témát annak szakértőivel.
  • Érdeklődik a művészetek iránt, de nincs ideje hosszabb tanfolyamokra?
  • Szereti vagy szeretné jobban megismerni az ékszereket?
  • Érdeklik egyes művészeti irányzatok?
  • Mit lehet tudni a műtárgyhamisításról?
  • Lenyűgözik a drágakövek?
  • Szeretne elmélyülni a csipkekészítés rejtelmeiben?
  • Többet is megtudna a Zsolnay-kerámiákról?
  • Mit mond Önnek a környezetkultúra és a bútorművesség?
  • Bepillantana az órák titkaiba?

Akkor itt az Ön helye!

Szőnyegkészítés, üvegművészet, grafikatörténet, és megannyi téma, melybe szakértőink beavatják az érdeklődőket.

ÚJ ELŐADÁSOK

 

Stílustörténet I-IV.

A BÁV Becsüs Akadémia következő előadás-sorozatának témája az stílustörténet lesz. 

Az előadás-sorozat több száz műalkotás elemzésével igyekszik bemutatni kilenc évszázad legfontosabb képzőművészeti stílusainak jellemzőit, megvilágítva azokat a történelmi, társadalmi, gazdasági és kultúrtörténeti összefüggéseket, amelyek jelentősen befolyásolták az építészet, a szobrászat, a festészet és az iparművészet különféle ágazatainak fejlődését, eltérő, ugyanakkor gyakran egymásból következő stílusváltozatainak formálódását.

Az előadásokat a témakör egyik legszakavatottabb ismerője, a BÁV ART művészeti igazgatója, Fertőszögi Péter művészettörténész fogja tartani. 

ESEMÉNYEK

2024. ÁPRILIS 19. (péntek) 17:30-19:30

Stílustörténet I. /romanika, gótika, reneszánsz/

 

2024. ÁPRILIS 26. (péntek) 17:30-19:30

Stílustörténet II. /manierizmus, barokk, rokokó/

 

2024. MÁJUS 3. (péntek) 17:30-19:30
Stílustörténet III. /klasszicizmus, romantika, biedermeier/

 

2024. MÁJUS 10. (péntek) 17:30-19:30
Stílustörténet IV. /historizmus és eklektika, szecesszió, art deco/

 

JELENTKEZÉS AZ ELŐADÁS-SOROZATRA

Szervező: a BÁV Aukciósház és Záloghitel Zrt.

Jelentkezni kizárólag az űrlap kitöltésével tud, melyet megtalál itt is:

Jelentkezés 

 

Adatait bizalmasan kezeljük, egyúttal kérjük, olvassa el a honlapunkon található adatkezelési tájékoztatót és a panaszkezelési szabályzatot:

tájékoztató

 

Felhívjuk figyelmét, hogy az előadások iránt nagy az érdeklődés, a résztvevők létszáma korlátozott, a helyek gyorsan elkelhetnek. Jelentkezni a teljes sorozatra és az egyes előadásokra külön is lehet. A jelentkezéseket érkezési sorrendben dolgozzuk fel, de a teljes sorozatra jelentkezőket előnyben részesítjük a csak egyes napokra jelentkezőkkel szemben.

Az előadások helyszíne a BÁV Zrt. székháza (1027 Budapest, Csalogány utca 23–33.), hossza alkalmanként kb. két óra.

Részvételi díj: 25.000 Ft/fő (bruttó, az ÁFÁ-t tartalmazza), vagy alkalmanként 7.000 Ft/fő (bruttó, az ÁFÁ-t tartalmazza).

Az űrlap beküldése után munkatársunk felveszi Önnel a kapcsolatot.

ELŐADÁS ARCHÍVUM

AZ ERDÉLYI KÉPZŐMŰVÉSZET ÉS MŰGYŰJTÉS (2024.FEBRUÁR-MÁRCIUS)

Előadóink a témakör legszakavatottabb ismerői voltak:
Szücs György, a Magyar Nemzeti Galéria művészettörténésze, több erdélyi és nagybányai témájú kiállítás kurátora, könyv és tanulmány szerzője;
Barki Gergely művészettörténész, akit a nagyközönség leginkább a lappangó képek felkutatójaként ismer, de fő kutatási területe a „magyar vadak” művészete;
Böhm József erdélyi származású, Németországban élő neurológus, az erdélyi képzőművészet nemzetközileg is ismert és elismert gyűjtője.

Nagybánya egyik legrégebbi, középkori emléke az egykori Szent István templom megmaradt tornya. Az alapítók nemzedéke (Ferenczy Károly, Réti István, Thorma János, Iványi Grünwald Béla) a naturalizmus, a természetelvűség jegyében inkább a környező erdőket, hegyeket kereste fel festői témákért. Rálátásos városképeket – lelátás az István-toronyból – már a Párizsban járt nemzedék tagjaitól (Tihanyi Lajos, Ziffer Sándor) ismerünk. Az előadás egy képletes művészettörténeti túra keretében számba veszi a legfontosabb nagybányai motívumokat, s a korabeli festmények, rajzok, képeslapok segítségével felidézi az egyes helyszíneket, amelyeket jelenlegi állapotában is megmutat.

A nagybányai művésztelep idősebb alapítói a Párizst-járt fiatalabb festőgenerációra gúnynévként aggatták a „neós" jelzőt, de vajon volt-e egyáltalán köze Czóbel, Perlrott, Bornemisza és társai törekvéseinek a neoimpresszionizmushoz, illetve, ahogy újabban szokás értelmezni, inkább a fauve-izmushoz?Definiálható-e ezen művészek stílusa, azaz egységes stílusirányzatról vagy inkább festői attitűdről lehet-e szó esetükben? Gazdag képanyag segítségével igyekszünk körbejárni ezen és más felmerülő kérdéseket is.

Az első világháború után a Romániához került Nagybányán nem szűnt meg a művésztelep és iskola működése. Nemcsak Magyarországról, hanem a bukaresti és jászvárosi művészeti akadémiákról is érkeztek növendékek. Az iskola tanárai (Krizsán János, Mikola András) inkább a Ferenczy Károly-féle természetelvű szemléletet fejlesztették tovább, többek azonban a 20. század elejének modernista törekvéseire figyeltek, számukra a minta Ziffer Sándor művészete volt. Jándi Dávid, Nagy Oszkár, Klein József, Pittner Olivér és mások beépítették művészetükbe a nemzetközi kortárs tendenciák eredményeit, s közreműködésükkel egy rendkívül sokszínű művészet született meg.

A 20. századi erdélyi képzőművészet kiemelkedő alkotásainak megőrzésében és bemutatásában nagyon fontos szerepet játszottak a magángyűjtők. Míg közülük sokan kizárólag az erdélyi magyar művészetre, vagy azon belül is csak Nagybányára fókuszálnak, Böhm József már számos kiállításon bemutatott kollekciója, melynek építését még ugyancsak orvos édesapja kezdte, az erdélyi művészet egészét felöleli. Nagybánya és az ott működött magyar művészek természetesen nála is kiemelt hangsúlyt kapnak, de gyűjteményén keresztül megismerkedhetünk az erdélyi képzőművészet más központjaival és román, szász, olasz és más nemzetiségű alkotóival is.

 

MAGYAR MODERN-UNGARISCHE KUNST IN BERLIN 1910-1933 (2023. FEBRUÁR)

Berlin különleges szerepet tölt be a magyar művészet és kultúra történetében: a magyar művészek már az első világháború előtt is kiállítási színtérnek használták az egyre növekvő metropoliszt, ahol nemzetközi közönség előtt mutatkozhattak be. Az 1918-19-es forradalmak bukása után emigráló művészekre a kozmopolita Berlin nagy hatást gyakorolt, és egyúttal közülük többen is meghatározó módon, máig hatóan hozzájárultak a korabeli progresszív művészet formálásához az 1933-ig terjedő időszakban.

2022 novemberében „Magyar Modern – Ungarische Kunst in Berlin 1910–1933” címmel nagyszabású kiállítás nyílt a német főváros egyik legjelentősebb kiállítóhelyén, a Berlinische Galerie-ben, mely azokat a magyar művészeket mutatja be, akik az 1910 és 1933 közötti időszakban hosszabb-rövidebb ideig Berlinben éltek, a tárlaton szereplő műveik ott készültek vagy eredetileg is ott állították ki azokat.

A magyar művészettörténet e fontos eseményéről a tárlat magyar kurátora, Zwickl András, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria művészettörténésze nyújtott betekintést egy két részből álló, vetítéssel kísért előadás keretében.

 

NAGYÍTÓ ALATT  A MŰTÁRGYHAMISÍTÁS – ISMÉTLÉS (2022. NOVEMBER-DECEMBER)

A két évvel korábbi nagy sikerű előadás-sorozat ismétlése, kiegészítve az azóta eltelt időszak friss fejleményeivel és meglepetésként egy izgalmas látogatással a világviszonylatban is egyedülálló Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központba (OMRRK).

A sorozat témái voltak:
A hamisítások típusai. A stíluskritika a hamisítások leleplezésének szolgálatában
Az elmúlt évtizedek nagy nemzetközi hamisítási botrányai és tanulságaik
A hamisítás elleni fellépés jogi eszközei

Természettudományos vizsgálati módszerek a műtárgyak azonosításában
Látogatás az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központba

KERÁMIA ÉS PORCELÁN TÁRGYAK HAMISÍTÁSA ÉS RESTAURÁLÁSA (2022. NOVEMBER-DECEMBER)
A négy részből álló előadás-sorozat alkalmával Vaja László porcelánrestaurátor vetített előadásai után a résztvevők maguk is aktív szerepet kaptak a tárgyak vizsgálatában

A sorozat témái voltak:
Világkörüli szakmai utazás Zsolnay Vilmossal
Az előadás témája a Zsolnay gyárban és egyben a világ különféle manufaktúráiban, különböző korokban használt tárgy alakító és dekor eljárások voltak. Górcső alá kerültek a különböző technológiai eljárások (rizsszemes technika, lüszter máz, stb.).

A leggyakoribb hamisítási trükkök a porcelán és kerámia műtárgyak esetében
Samson, a gyűjtők mumusa. Mire figyeljünk műtárgy vásárlása során? Mikor gyanakodjunk, milyen jelekre, márkajelzésekre figyeljünk? A hamisítási technikák bemutatása után a résztvevők maguk is kísérletet tettek a hamis tárgyak „megfejtésére”

A porcelán és kerámia, antik és kortárs műtárgyak restaurálásának időszerű kérdései
Meddig beszélünk restaurálásról, honnan hamisításról? Milyen szakmai szempontok alakultak ki keleten és nyugaton? A restaurálás szerepe a műtárgy kereskedelemben. Mit tegyünk és mit ne a törött kerámia vagy porcelán tárgyunkkal? Mikor forduljunk restaurátorhoz? A szemléltető tárgyak elemzése, a meghatározások megvitatása.

Meztelen őszinteség és pikáns áthallások a rokokó porcelán kisplasztikák világában
Miért nevezünk pásztorjelenetnek egy kompozíciót, ha nem is ábrázol pásztort? A kerámia története tartogat-e meglepő műtárgyakat ebben a témakörben?

NAGYÍTÓ ALATT A MŰTÁRGYHAMISÍTÁS

A BÁV Zrt. a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szakmai támogatásával indított négy részből álló előadás-sorozata, mely a műtárgyhamisítással és az azzal szembeni fellépés eszközrendszerével foglalkozó tanulmánykötet, a „Műtárgyhamisítás magyar szemmel” legfontosabb témáit foglalta össze, többségében a kötetben szereplő tanulmányok szerzőinek közreműködésével. Az előadások résztvevői ajándékba kapták az összesen 18 tanulmányt tartalmazó, kereskedelmi forgalomban nem kerülő, csaknem 300 oldalas, színes reprodukciókkal illusztrált kötet egy-egy példányát is.

A sorozat témái voltak:
A hamisítások típusai; A stíluskritika a hamisítások leleplezésének szolgálatában
A hamisítás elleni fellépés jogi eszközei
Természettudományos vizsgálati módszerek a hamisítások leleplezésében
Az elmúlt évtizedek nagy nemzetközi hamisítási botrányai és tanulságaik

A RAGYOGÓ BŰVÖLET ASSZONYAI - BARANGOLÁS A DRÁGAKÖVEK VILÁGÁBAN

„A drágakövek sem egyebek, mint asszonyok és leányok, inkognitó jelenések, szépségüknek csak ezt az egyetlenegy tulajdonságát, a ragyogó bűvöletet tartották meg. Ez a varázslatuk.” Hamvas Béla "Mit lehet tudni a drágakövek keletkezéséről, történetéről? Melyek az ősi korok óta ismert vagy éppen az újnak számító drágakövek? Mik a drágakőtudomány alapfogalmai? Mit tudunk a legnépszerűbb drágakövekről? Hol vannak a legújabb lelőhelyek? Milyen új eljárások jelentek meg, milyen változások következtek be az utóbbi évtizedekben? Milyen eladások, rekordárak jellemzik ezt a piacot?
A négy alkalmas előadássorozat lehetőséget adott a drágakövek szerelmeseinek, hogy mélyebben megismerjék a gyémántok, zafírok, rubinok, smaragdok, gyöngyök, korallok és más drágakövek világát. Hercsik Anita drágakőszakértő, a BÁV Akadémia tanára olyan hasznos és érdekes tudnivalókat gyűjtött össze, amelyek egy-egy vásárlás során is segítségül hívhatóak. Jó lehetőség volt ez azoknak is, akik az elméleti tudásukat a gyakorlatba is szeretnék átültetni, hiszen a tárgyalt drágakövek mind kézbe vehetőek, megvizsgálhatóak voltak.

A sorozat témái voltak:
A drágakőtudomány alapfogalmai, története, az új lelőhelyek. A különböző kezelések felismerése
Ősi és új színes drágakövek. Érdekességek, rekordárak a kereskedelemben
Szerves eredetű drágakövek: gyöngyök, borostyán, korall
A gyémánt genetikája, története, amit a gyémántról tudni érdemes

CSIPKEMŰVÉSZETI TANFOLYAM - A CSIPKÉK MEGHATÁROZÁSA

"Az Iparművészeti Múzeumban eltöltött 14 év alatt nagyon sok megkeresést kaptam a csipkékkel kapcsolatosan: Milyen típusú? Milyen régi? Mennyire értékes? Hogyan készült? Mire használhatták? Érdemes restauráltatni? Hogyan kell tárolni? Hova forduljak, ha tisztíttatni vagy javíttatni szeretném? Sokszor maguk a műtárgykereskedők sem ismerik az egyes csipkefajták közti különbséget, illetve hogy mivel érdemes foglalkozni, mit érdemes javíttatni, ami sok esetben az árképzésben nyilvánul meg." Erdei Lilla
A 6 alkalmas csipkeművészeti kurzus során az érdeklődők megismerhették a csipkék kultúrtörténeti hátterét, illetve elsajátíthatták a csipkék meghatározásának alapjait. A másfél órás elméleti előadásokat csipkefelismerési gyakorlat is követte

A sorozat témái voltak:
A csipke fajtái, technikai, megjelenésbeli és felhasználásbeli sajátosságaik. A művészi csipke jellemzői
A varrott csipke története, főbb típusai, korszakolásuk és felhasználásuk – készítéstechnikai bemutatóval egybekötött óra
A vert csipke története, főbb típusai, korszakolásuk és felhasználásuk – készítéstechnikai bemutatóval egybekötött óra
A fémfonalas csipkék története, jellegzetességei, korszakolásuk – készítéstechnikai bemutatóval egybekötött óra
A magyar csipkék jellegzetessége, különleges tekintettel a 20. századi csipkefajtákra
A gépi csipkék fajtái, a gépi és a kézi csipke közti különbség. Tárolás, tisztítás és javítás lehetőségei

ZSOLNAY MÁSKÉNT – TECHNIKÁK, HAMISÍTÁS ÉS RESTAURÁLÁS

Három alkalmas mesterkurzusunkon Vaja László kerámia restaurátor vezetésével a következő kérdésekre kerestük a választ: Milyen különleges technikákat használt fel a Zsolnay-gyár az évtizedek során? Hogyan volt hatással a tervezőkre a világ, Kína, Japán, Peru vagy akár Mexikó művészete? A rendkívül széles paletta milyen módon ad teret a hamisítóknak? Mire figyeljünk, kitől kérjünk tanácsot annak érdekében, hogy eredeti műtárgyat birtokoljunk? Milyen elvek alapján érdemes restauráltatni tárgyainkat? Hogyan gondolkodnak a szakemberek erről Európában, és hogyan Keleten?

A sorozat témái voltak:
A világ kerámiái, a Zsolnay kerámia, avagy indiánok a Zsolnay gyárban
Nem minden Zsolnay, ami annak látszik
Restaurálás

TRENDEK ÉS MESTEREK - BÚTORMŰVÉSZET A SZECESSZIÓTÓL A MODERNIZMUSIG / 4 ALKALMAS TANFOLYAM

A környezetkultúra, így a bútorművesség forradalmi megújulása stílusokon átívelő folyamat: a historizmus ellenében létrejövő angol iparművészeti mozgalmaktól a 20. század első felének modernista mozgalmáig tart. Olyan, ma is érvényes problémákra adott gyakorlati megoldások mentén alakultak az uralkodó trendek, mint hogy mi az új esztétika lényege: a drága anyagokból kifinomult technikával létrehozott új, egyedi berendezési tárgyak vagy a modern design alapjain nyugvó esztétikus tömegtermelés? Az is felmerült, hogy milyen mértékben kell meghatároznia az új anyagoknak és technikáknak a korszellemet?
Napjainkban a mindennapi tárgyaink sokaságát, így a bútorokat is, úgy használjuk, hogy nem ismerjük azt a mögöttes, izgalmas tartalmat, amely hozzájuk kötődik. Ezzel lényegében napjainkra érték el a fent említett újító mozgalmak eredeti céljaikat.
Az előadássorozat a ma értékítéletét az aukciós eredmények tükrében vizsgálta, ami ugyan nem jelent objektív mércét, de éppen az a cél, hogy a visszatekintő utókor változó divattrendjeit és az aukciókon szereplő tárgyak értékét alakító tényezőket tárja fel.

A sorozat témái voltak:
A változások nyitánya: Anglia és az Osztrák Magyar Monarchia, azaz design és kézművesség vs esztétikus tömegtermelés
Florális és geometrikus szecesszió: az utókor ítélete a nemzetközi műkereskedelemben
Mennyire luxus ma az art deco?
Breuer Marcell helye a nemzetközi modernizmus stílusáramlataiban

A FEKETE-FEHÉR GAZDAGSÁGA - A MAGYAR GRAFIKA TÖRTÉNETE, 1890-1960-AS ÉVEK

A sorozat témái voltak:
A művészi grafika kezdetei: 1890-1914
Az Olgyai-iskola megalapítása, és az első évfolyamok: Kozma Lajos, Tichy Gyula, Tichy Kálmán, Zádor István
Grafika a két háború között: a rézkarcoló nemzedék és a fametszők új generációja, Aba Novák Vilmos, Uitz Béla, Patkó Károly
Kondor Béla és a 60-as évek

ISMERD MEG A BÚTORSTÍLUSOKAT AZ ÓKORTÓL A 20. SZÁZADIG! - BÚTORTÖRTÉNETI ELŐADÁSSOROZAT

Az előadássorozat keretében történeti enteriőrök és a kor kiemelkedő bútorcsodái segítségével ismerhették meg az érdeklődők a bútorstílusokat, a jellemző bútortípusokat az ókortól  a modernizmusig, illetve, hogy ezek a bútorok mennyiért  keltek el a nagy aukciósházak árverésein

A sorozat témái voltak:
Bútorművesség az ókortól a klasszicizáló stílusáramlatokig: az egyiptomi, a görög és a római civilizáció hatásai; a romantika és a gótika, a reneszánsz, a barokk, a rokokó, a klasszicizmus, a francia empire, az angol regency; a német, osztrák és magyar empire, valamint a biedermeier bútorművesség
A 19. század második felétől a századfordulóig: az eklektika, a historizmus és az egyes országok jellegzetes variációi, hajlított bútorok, kézműves ideálok (Arts and Crafts) és a szecesszió bútorai
A 20. század: az art deco kiemelkedő tervezői, a bútorművesség magyar és nemzetközi modern irányzatai a két világháború között, design és tömegtermelés, közel- és távolkeleti hatások
A hamisítvány, a másolat és az utánérzés fogalmai, a bútorvizsgálat fő lépései

AZ ÉKSZEREK TÖRTÉNETE

Stílustörténeti áttekintésünk során az egyes korok lenyűgöző ékszereit és azok alkotóit ismerhették meg az érdeklődők, legyen szó az ókor egyszerű, mégis máig meghatározó darabjairól, a barokk és a rokokó ékszerkölteményeiről, a szecessziós, a letisztult art deco vagy a nemesfémektől elszakadó kortárs alkotásokról

A sorozat témái voltak:
A fémművesség kezdetei: Egyiptom, Mezopotámia, Kis-Ázsia, a perzsák, a görögök és etruszkok, valamint Róma ötvösművészete
A középkor: a bizánci, a román és a gótikus ékszerek
A reneszánsz és a manierizmus remekművei
A barokk és a rokokó ékszerkölteményei
A 19. század historikus, klasszicista és romantikus ötvösművészete
A 20. század ékszerházainak kialakulása, az Arts and Crafts és a szecesszió, az avantgárd, az art deco és a modern, kortárs ékszercsodák

HALADÓ ÓRA MESTERKURZUS

"Nincs olyan férfi, aki ne vágyna egy márkás, számozott, mesteri kivitelezésű órára, mégis amikor vásárlásra kerül a sor, sokan elbizonytalanodnak. Melyek a megbízható márkák? Mely órák azok, amelyek hosszútávon is képesek megtartani az értéküket? Milyen szempontok alapján érdemes vásárolni? Hogyan gyarapítsuk gyűjteményünket?
A BÁV Óra aukciójához kapcsolódó haladó workshop

A sorozat témái voltak:
A modern óraipar
Az óra, mint gyűjteményi tárgy, az óragyűjtő szempontrendszerei
Az óra, mint befektetés

SZŐNYEGTÖRTÉNETI ELŐADÁSSOROZAT

Az előadássorozat  során az érdeklődők megismerhették a nagy szőnyegkészítő régiók (Anatólia, Irán, türkmén törzsek, Afganisztán, Kaukázus, Pakisztán, India, Kína-Tibet) műhelyeiben készített szőnyegek főbb fajtáit, jellemző csomózási technikáit és mintakincsüket, illetve betekintést nyerhettek a szövött szőnyegek (kilimek, falikárpitok) világába

A sorozat témái voltak:
A legkorábbi szeldzsuk és kora-oszmán-török szőnyegek
A klasszikus oszmán-török szőnyegek
A 16-18. századi iráni szőnyegremekek
A szövött szőnyegek, kilimek
A nomád sátor textiliái, a türkmén és az afgán szőnyegek
A kaukázusi szőnyegek típusai
A qádzsár, az indiai és a pakisztáni szőnyegek
A kelet-turkesztáni, a kínai és a tibeti szőnyegek
Az európai kárpit- és szőnyegművészet

HIGH-END ÓRÁK AZ ÓRAKÉSZÍTŐ SZEMSZÖGÉBŐL - Becsei Áron workshopja

A sorozat témái voltak:
Órakészítés, ahogy kevesen tudják
A legújabb trendek a szingapúri JeweLuxe-kiállításról
A titkos új projekt

AZ ÜVEGHUTÁK TITKAI - Az üveg művészete, korok és technikák

Az üvegkészítés technikái évszázados múltra tekintenek vissza: egyeseket az idők során folyamatosan használtak, míg másokat több száz évnyi felejtés után csak a 19. században kezdtek ismét alkalmazni. Ahhoz, hogy egy üvegből készült műtárgy korát helyesen meg tudjuk határozni, ismernünk kell az üveg készítésének technológiáját, az üvegagyag fajtáit és a különböző korokban alkalmazott díszítési eljárásokat egyaránt. Az üvegművészettel foglalkozó előadássorozat ezekbe adott bepillantást

A sorozat témái voltak:
Az üveg fajtái, tulajdonsági, felismerésük; Az üvegolvasztó kemencék; Az olvadt üveg kidolgozása; Az üveg fúvása, formába fújás, présfúvás; A fenti technológiák alkalmazása az ókortól napjainkig
A réteges üveg technológiája, alkalmazása, fürdői emlékpoharak, sommerso üvegek; A krakle; Az üveg préselése, a préselt üveg textúrája, a 19. századi préselt üvegek, híres üveggyárak
A pate de verre, a mozaiküveg és a millefiori üveg készítésének technikái az ókortól napjainkig; A külső és belső száldíszítés technikái. A filigrán üvegek fajtái, kialakításuk módjai, alkalmazása napjainkig; A csiszolatok jellemzői, a hámozás kialakítása, a gravírozás fajtái, alkalmazása
Az üveg színezésének módozatai; Az anyagában színezett üveg fajtái, alkalmazási területei; Márványüvegek, aventurin-üveg; A kollodiálisan kiváló színezék; Egermann találmánya; A zománc és a transzparensfesték; A természetes és mesterséges irizálás, alkalmazása a századok során; Fémfestékek és aranyozás

ÉRTÉKES SZŐNYEGEINK JAVÍTÁSA ÉS KEZELÉSE OTTHON

"Ötrészes szőnyegismereti tanfolyamunk a szőnyegek otthoni kezeléséhez és javításához nyújtott segítséget az érdeklődőknek, akik megismerhették a keleti szőnyegek felépítését, a szőnyegek csomózási, szövési technikáit, megtanulják a szőnyegjavítás alapjait, a szőnyegtisztítás folyamatát. Segítséget kaptak a szőnyegek házi kezeléséhez, gondozásához, kisebb hibák, megbomlott szélek, rojtok kijavításához, elsajátíthatták a szőnyegek megőrzésének praktikáit

A sorozat témái voltak:
Melyik szőnyeget érdemes megmentenünk? Mérlegelés érték és állapot függvényében
A csomózott szőnyegek világa: gördesz és szenné (jobbra és ballra nyitott) csomózás megismertetése, egyénileg kis mintaszőnyegek elkészítése
Szőnyegek szélei és végei: szélek és végek szerkezete, szélszövés, erősített szőnyegszélek készítésének ismertetése, előszövés, rojtok típusai
Milyen alapanyagokra és szerszámokra van szükségünk hibák, kisebb lyukak szakszerű javításához
Hová helyezzük el szőnyegünket a lakásban? Javaslatok padlón történő és fali elhelyezéshez

BEVEZETÉS A MŰVÉSZI GRAFIKA FORMÁIBA

A három alkalomból álló kurzus bevezetést nyújtott a művészi sokszorosított grafika technikáiba, bemutatva az egyes kifejezési formák legjellemzőbb típusait és kiemelkedő alkotóit

A sorozat témái voltak:
Magasnyomás
Mélynyomás
Síknyomás